Uppdrag och projekt – exempel


Här får du exempel på uppdrag och projekt som VIS arbetat med de senaste åren. Mer om verksamheten hittar du också på Facebook.

SKOLUTVECKLING ALLMÄNT

På nationell nivå

  • Utveckling av modell för samverkan skola- företag 2017 – 2018 med stöd av VINNOVA
  • Analys av lärares erfarenheter av och inställning till digitala verktyg i undervisningen
  • Modul för Läslyftet (på uppdrag av Skolverket)
  • Studie av hur lärare och skolledare uppfattar begreppet ”beprövad erfarenhet”
  • Analys och förslag beträffande insikter om vetenskap hos dem som gått ut gymnasiet (VIS-projektet Vad alla bör veta om vetenskap)

På regional och kommunal nivå

  • Förberedelse, genomförande och uppföljning av föreläsningen/workshopen Att organisera för skolframgång” i samverkan med forskarna Maria Jarl och Klas Andersson, Göteborgs universitet
  • LSK, Lärarnas skolutvecklingskonferens 2017 (tillsammans med KFSK/FoU Skola)
  • Översättning och sammanfattning av aktuell didaktisk forskning
  • Kemi i förskolan (fortbildning för förskollöärare)
  • Forskningscirklar för olika kategorier som rektorer, förskolechefer, arbetslagsledare, skolbibliotekarier och lärare i olika ämnen
  • Utbildning av ledare för forskningscirklar
  • Analys av försteläraruppdraget
  • NTA-utbildning för lärare
  • Kemiundervisningen i en kommun – analys av resultat, förbättringsförslag
  • Förberedelse och genomförande av Kunskapsdagar vid terminsstart för all skolpersonal i en kommun
  • Systematisk skolutveckling – åtgärdsprogram baserade på egenanalys i skolan
  • Förstudier till analys av kommunens skolutvecklingsbehov
  • Inventering och analys av kompetensutvecklingsbehov i kommunens skolor
  • Analys- och utbildningsstöd för kommunens skolutvecklingsarbete
  • Studie av språkutvecklande arbetssätt i förskolan

På skolnivå (se även VIS-PARTNER)

  • Forskningscirklar för lärare i olika ämnen
  • Handledning av olika personalkategorier: rektor, förstelärare och processledare
  • Fortbildningsdagar – temaexempel: språkutvecklande arbetssätt, naturvetenskapens didaktik
  • Forskarutbildade lärare som resurs i skolan – gemensamma mål mm
  • Handledning av skolledare i komvux
  • Medverkan vid genomförande av Skolverkets projekt Hälsofrämjande skolutveckling (i Hammenhögs
    friskola)
  • Processtöd för skolutveckling för skolledning och arbetslagsledare
  • Dokumentation av kompetensutvecklingsdag
  • Samtalsledare – utbildning och stöd
  • Retorik- och talarutbildningar
  • Följeforskning vid filmprojekt i skolan (på uppdrag av Film i Skåne)

VIS-PARTNER och MÖT FORSKARNA

  • Vetenskaplig metod – stöd för gymnasiearbetet (lärarfortbildning)
  • Husforskarprojekt (= medverkan av forskare i en skola under längre tid, ofta med koppling till gymnasiearbetet) – temaexempel: Mångfald av liv  på Spyken i Lund i samarbete med forskare knutna till Pufendorfinstitutet i Lund
  • Genetik och etik – föredrag och seminarium
  • Vatten som natur- och samhällsresurs
  • Förberedelse, genomförande och uppföljning av Forskningsnätet Skånes årliga projekt Sommarstipendiater

VIS SKOLA & FÖRETAG

  • Young Infra Academy – framtidens infrastruktur (uppdrag från InfraSweden 2030)
  • Samverkan företag-skola vid gymnasiearbetet

VIS har även producerat all verksamhet åt Forskningsnätet Skåne från 2013, bl a forskarföredrag och längre projekt med forskare – totalt över 100 projekt och aktiviteter.

 

mariasuddig_slide